Waarom je Google Analytics best inruilt voor Plausible

Google's Universal Analytics wordt in 2023 vervangen door Analytics 4, maar wordt er niet eenvoudiger op. Plausible is een goed alternatief.

Waarom je Google Analytics best inruilt voor Plausible

In een vorige blogpost schreven we over het onzekere vaarwater waar Google Analytics zich momenteel in bevindt, de opvolger Google Analytics 4 en alternatieve webanalyse tools wat je kan gebruiken.

Wij houden van simpliciteit en privacy. Daarom maken wij ook geen gebruik van Google's webanalyse tools en gebruiken we Plausible. Hieronder sommen we op wat wij persoonlijk de sterke punten van Plausible vinden.

Plausible's intuïtieve interface.

Pure eenvoud

Plausible verzamelt en toont enkel de essentiële data. Er is geen navigatiemenu en er zijn geen submenu's. Er is slechts een dashboard met een overzicht van alle verzamelde cijfers. Er is geen ervaring of een doorgedreven training nodig, de getoonde cijfers en grafieken zijn intuïtief en goed te begrijpen.

De verwijzende sites en top-pagina's in Plausible.

Je ziet eenvoudig waar je bezoekers vandaan komen: zowel de sites wat naar jouw website doorverwezen hebben alsook het land en de stad van de bezoeker. Verder heb je een overzicht van de instap- en uitstappagina's, de gebruikte besturingssystemen en webbrowsers.

Geen cookies en geen verzameling van persoonlijke gegevens

Plausible is gebouwd als een 'privacy-first' webanalyse tool en gebruikt geen cookies. Je moet je bezoekers daardoor ook niet om toestemming vragen om cookies te mogen plaatsen. Dat scheelt ook al en stukje in je privacy- en cookieverklaring. Het gebruik van Plausible voldoet ook volledig aan de GDPR wetgeving, er worden geen persoonlijke gegevens zoals IP-adressen verzamelt.

De locaties en toestel gegevens van de bezoekers.

Bezoekers worden niet gevolgd tussen websites en tussen verschillende toestellen. Dat is geïsoleerd tot een enkel toestel. Dat gaat wellicht in tegen de denkpiste van sommige marketeers, maar dat is de meest privacyvriendelijke oplossing.

Plausible deelt en verkoopt de verzamelde data niet met en niet aan derden. Gebruik je de betalende versie (zodadelijk meer hierover), dan blijft je data binnen Europa. Zij maken gebruik van de Hetzner datacenters in Duitsland. Hun data policy gaat hier zeer uitgebreid op in.

Gemakkelijke integratie

Het integreren van Plausible op je website is eenvoudig, er is slechts 1 regel JavaScript wat je in de header-tags van je pagina's moet plaatsen. Ook voor het gebruik in CMS'en zoals WordPress en Drupal zijn er plugins beschikbaar.

Lichtgewicht

Het JavaScript wat in de header-tags aangeroepen wordt, is minder dan 1KB groot. Da's klein, vergeleken met Google Analytics wat - afhankelijk van de gebruikte integratie methode - tussen de 17 en 45KB groot is. Alle beetjes helpen om je website sneller te laden.

Een regel code om Plausible op je website te integreren.

Immuun voor ad-blockers

Veel mensen zijn zich bewuster geworden van hun online privacy en gebruiken browser extensies om tracking tools te blokkeren. Plausible valt bij deze extensies niet onder de 'adtech' categorie, het traceert geen persoonlijke gegevens, plaatst geen cookies en maakt geen profiel per bezoeker aan. Daarom blokkeren de ad-blockers het Plausible script niet. En dat wilt zeggen: meer accurate cijfers.

Betaalbaar

Plausible is open source en gratis als je het op je eigen server host. Omdat Plausible een ander verdienmodel heeft dan Google Analytics (wat de data doorverkoopt en gebruikt om gericht te adverteren), kan je ook een abonnement afnemen. Dan hoef je zelf geen server te onderhouden.

De kostprijs is berekend op het aantal maandelijkse paginaweergaven. Voor 10.000 maandelijkse weergaven is de prijs in juni 2022 €9. Voor 100.000 weergaven €19. Voor 200.000 weergaven €29. Bekijk hier de actuele prijzen.

Cijfers van meerdere websites

Je kan meerdere websites toevoegen - dat heeft geen invloed op je abonnement. Dus ben je een webbureau of ontwikkel je websites voor klanten, dan kan je alle websites van je klanten in je dashboard toevoegen.

Per website kan je het dashboard (en bijgevolg alle cijfers van dat domein) ook delen met een private of een publieke URL, al dan niet beveiligd met een wachtwoord. Een dashboard is ook te embedden als een iframe. Zo kan je de cijfers van de door jou beheerde websites gemakkelijk delen met je klanten.

Goals en events

In Plausible kan je specifieke goals instellen, zoals bijvoorbeeld pageview goals of event goals, zoals het verzenden van een formulier, het aantal klikken op outbound links of downloads van een specifiek bestand.

Goals in Plausible.

Open source

Plausible is volledig open source en beschikbaar op GitHub. IT'ers met de juiste kennis kunnen zelf een Plausible server hosten waar alle data op wordt opgeslagen. Het open source product is functioneel identiek aan het abonnementsmodel.

Importeer cijfers van Google Universal Analytics

Google maakt het niet mogelijk om de data van Universal Analytics te importeren in het nieuwe Google Analytics 4. Plausible maakt het wel mogelijk om deze data - deels - te importeren.

Uitgebreide en duidelijke documentatie

De documentatie van Plausible is zoals het product zelf: eenvoudig en duidelijk begrijpbaar.